Etiopien ~ I mitt hjärta.

Julklapparna ligger i en stor hög bredvid mig & jag är så redo jag kan bli för julafton.
 
Trots att allt är supermysigt & precis som det ska vara, går det inte in i min skalle att det är på riktigt. Speciellt inte när jag kollar på foton från Etiopien, även om det nu är mer än en månad sen vi kom hem. 
 
Detta blogginlägg får bli finalen i redovisningen av vår resa. Vår fantastiska resa.
 
Som ni trogna följare redan vet så ville jag inte åka. Sista natten innan vi gav oss iväg funderade jag allvarligt på att strunta i alltihop & stanna i trygga, kalla Sverige. Illamående kom jag på något sätt iväg i varje fall, tidigt, tidigt morgonen den 24:e oktober. Då vi efter många timmars resande landade i Addis grät jag & önskade att jag kunde hoppa på första flyg hem igen. Så blev det icke. 
 
Under min första förmiddag i afrika upplevde jag något som fick betyda mycket. En lång stund ensam med massor av underbara barn. Från den stunden var jag fast.
 
Veckorna som följde hade jag en helt annan inställning till kulturen & standarden. Helt plötsligt tyckte jag det var mysigt att tvätta håret i en balja på gräsmattan två gånger i veckan. Jag lärde mig att gå på toaletter som saknade toaletter (dvs hål i marken) som om det var något jag gjort sen jag föddes. Mitt förr obefintliga tålamod välsignades & blev likt en ängels (ett under). Inte en enda gång längtade jag hem, dock saknade jag ju folk hemifrån. Jag som aldrig tidigare velat resa under en längre tid kunde plötsligt tänka mig att bli missionär. Ojojoj..
 
Såhär var det. Vi bad väldigt mycket under resan & fick bevittna stora mirakler som vi förklarar som bönesvar, utan diskussion. Det hände mycket inom mig som gav mig nya perspektiv & tankegångar. Guds ledning blev väldigt tydlig för mig en av de sista kvällarna. Jag satt under stjärnhimlen i Addis & insåg att jag var på missionsresa i afrika med min bibelskoleklass. För cirkus ett halvår sen hade jag vare sig tänkt gå bibelskola, någonsin besöka afrika & allra minst missionera. Så satt jag där, golvad av insikten att Guds planer är så mycket bättre än mina. Fantastiskt!
 
Ja, Etiopienresan med allt den innehöll har fått betyda oerhört mycket för mig & präglar mig nu även i efterhand. Idag är jag innerligt tacksam att jag fick möjligheten att åka dit & hoppas att snart kunna återvända. Om någon som läser detta funderar på ett besök i Etiopien villa jag säga till dig: Do it! Det är inget man ångrar!
 
Idag får ni ett par foton från stunderna som verkligen finns i mitt hjärta. Speciellt en tjej kommer dyka upp ofta. Hon & jag var tajta, enormt tajta. Vi förstod inte varandra med ett enda ord, ändå fanns hon i min famn så fort möjlighet fanns. En fantastisk person som dök rakt ner i hjärtat på mig. Jag ser fortfarande hur hon & hennes "tvilling" kom springandes mot mig i full fart & kastade sig i min famn. Då svämmade mitt hjärta över. Det går inte att beskriva & nu vattnas mina ögon då jag minns. Tänk att jag fått möta sådan kärlek, trots att jag är helt oförtjänt av det. Det är sannerligen inte klokt.
 
Inte helt förvånande är det barnen som tar mest plats i detta inlägg. Åh, älskade små barn!
 
 
Ren & äkta kärlek!
 
/Hanna :)

Kommentarer
Postat av: Emma

Åh vad fint! Du ser så lycklig ut. Underbara bilder, det måste varit fantastiskt!
Kram Emma :)

2012-12-26 @ 19:14:45
URL: http://emmalouiise.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0