Tunisien 2013.

Goder afton hörrni! Hoppas er dag varit fin! :)

Min planering var att igårkväll sammanfatta förra veckans vistelse i afrika, men så blev det icke. Istället lekte vi strömavbrott några stycken & åt chokladbollar över stearinljus med fantastiskt prat. I like it!

Nu däremot, tar jag återigen upp kampen mot internet som titt som tätt stängs av, & gör mitt bästa för att redovisa.

Såhär gick det till ungefär:

Under februaris sista dag fick jag ett mess från min kära kusin Viktoria som plötsligt upptäckt att hon var ledig hela förra veckan. Vi hade överhuvudtaget inte pratat om att resa någonstans, men vipps hade vi hittat en restresa & satte igång att packa. Det hela var alltså högst impulsivt, men vem var förvånad? Knappast någon! ;)

I fredags gav vi oss så iväg till Tunisien, skräckslagna & ångerfulla. Då vi blivit dumpade på flygplatsen bröt paniken ut & med hjälp av lite städerskor hade vi snart varsin ”ring” på fingret. Det skulle dock bli ett senare problem då någon trodde vi var förlovade med varandra..! ;)

Ett par dagar var det kallt, men för det mesta har solen värmt oss gott. Under ett par dygn var vi iväg på bussresa, det vill säga, vi färdades cirkus 130 mil genom landet. Det var riktigt lyckat måste vi säga! Bland annat besökte vi världens tredje största gladiatorarena & flummade runt som små turister. Något som jag gillade skarpt med utflykten var att vi fick besöka en riktig grottfamilj. Det är inte varje dag man beordras mala mjöl i en kvarn i takt till en femårings bankande på en äkta bongotrumma, samtidigt som grottmamman sitter & sjunger för full hals i örat på en.. Det var roligt! :)

En kväll red vi på dromedarer i solnedgången i Sahara. Det är ju inte heller något man gör varje dag direkt.. Viktoria gillade djuret som tog oss framåt redan från början, jag behövde dock en stund på mig för att kunna tro på att vi skulle komma därifrån levande. Tro mig, en nysande dromedar är inte att leka med, har du invändningar så fråga mig! ;)

Dagen efter var vi åter i Sahara, men denna gång i stabila bilar, & det vill jag lova behövdes! Våra chaufförer körde rally & var helgalna, värre än Liseberg det där! Samma dag besökte vi ett par ställen där de spelade in StarWars samt klättrade i berg & hälsade även på i islams fjärde heligaste stad. Det var två högst trötta små kusiner som kom tillbaka till El Mouradi efter de dygnen. Det fick minsann de övriga hotellgästerna erfara då vi satte igång att fira den tyska dam som fyllde år.. Jag säger då det, vi har skämt ut oss! ;)

På tal om att skämma ut sig så har Vickan lett hotellet i Macarena & jag lyckades få till ett bakåtvänt C under hela YMCA. Danskarna, de tyckte att vi var jätteroliga, stackars folk som inte har roligare än så! De där danskarna är ett par av våra nya vänner, eller snarare tre par. Tre par (alltså sex personer) i yngre pensionärsåldern som bor på hotellet i ett halvår för att golfa. Bruna som choklad var de & hemskans trevliga, sådana där personer som jag faller för direkt!

Vi lärde inte bara känna danskar utan en hel drös andra människor från olika länder. Barn som gamla, ryska som kurder, svenskar & sveriges kung om sisådär tio år.. Dessutom så har vi använt våra gamla omvårdnadslärares knep mest hela resan, det behöver man om man hänger med typ MBK & MBP & så vidare. Förkortningar hade vi ett antal efter ett tag & skratta var vi tvungna att göra på vårt rum för att orka..!

Skratt har det blivit en stor dos av, men också många timmars välbehövlig ventilation, både högst allvarlig men också mer lättsam. Vi fick vila upp oss & verkligen ta dagen som den kom, vilket för Viktoria innebar timmar i målarboken.. Maten var sisådär, vi levde mest på pannkakor & pizza eftersom de var säkra kort. Vad gäller mat kan också nämnas att runtom i landet hänger får upp & nedpå längs gator & gränder, alla halshuggna givetvis. Ohygieniskt kan man tycka, läckert tänker andra..

Landet som sådant.. Vi & våra vänner sa nog ett par gånger ”första & sista gången Tunisien”, men i själva verket var det nog inte riktigt så illa. Dock stämmer det kanske på sätt & vis, för landet är fullständigt smockat med sopor & skräp. Inte jätteroligt, men helt klart funktionellt för en vecka, eller ett halvår - om man gillar golf!

Det var väl lite om vad vi upplevde under den spontana Tunisienresan. De sjungande baden jag skrev om.. Ja, säg någonstans som vi inte sjöng? I restaurangen, i poolen, i kupolen, på takterassen, i badkaret, på bussen. Kupolen var favoriten, inte ens Örby kyrka slår den! ;)

Nu har jag lagt ned kriget mot Strandhems helt hopplösa internet & insett att inte heller idag kommer detta inlägg bli synligt för er. Om ni vill veta är alltså dessa rader skrivna exakt tre månader efter luciadagen oavsett när det publiceras. Så går det när man är söderut.

Får också passa på att skriftligt Tacka alla Er som gjorde resan toppen! Nu kanske Viktoria är den enda som läser det, men det är också hon som ska ha det största tacket, så, så får det bli! :)

Fotobomben som följer kan till stor del innehålla foton som ibland liknar varandra, det beror helt enkelt på att kameran inte användes så flitigt som vanligt. Den behövde lite semester den också!

 
Tunisien ~ Trots allt väl värt ett besök!
 
/Hanna :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

åh, vad avis jag blev nu!

2013-03-27 @ 20:49:24
URL: http://liifeofannaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0